Thursday, May 19, 2016

Trail - maagiline maastik

Mis on Trail Run?

Trail run - mõiste, millel pole eesti keeles head vastet. Pakun, et võiks tõlkida maastikurajal jooks. See kitsam rada on minu arvates seda jooksu selgelt iseloomustav osa, mis eristab teda klassikalisest murdmaa jooksust (teise nimega ka maastikukrossist). Kuigi mõistlikum tundub, et head lühikese vaste puudumisel on arusaadavam inglise keelse mõiste trail kasutamine. Sest selle viietähelise sõna omab suurt sisu mida on lühidalt raske edasi anda.


Vaatasin, et traili on seletatud ka kui jooksu, mis toimub mägisematel matkaradadel. Kallakud ja tõusud on tavapärasest maastikukrossi (crosscountry - murdmaa) rajast järsemad ning kogudistants pikem (üle 12 kilomeetri).

Üks asi veel, mis on sageli seotud trail run-iga, on mäed. Oluline on rõhutada et inglise keeles eristatakse sõnu "hill" ehk küngas ja "mountain" ehk mägi. "Hill" on selline kõrgem koht aga mis on madalam kui mägi. Piiri üheselt nende eristamiseks määratud ei ole kuid inglise keele kodumaal tõmmatakse joon umbes 600 m kõrguselt. Üle selle piiri on mägi ja alla selle küngas.

Eestis jookseb mäe ja künka eraldusjoon natuke madalamalt ehk 200 m kõrguselt. Seetõttu kui välismaistel maastikujooksudel iseloomustakse "easy hilly" siis võib see tähendada jooksrajal kõrgemaid tippe kui Munamäest üle ronimine.

See ei tähenda, et Eestis traili ei saaks korraldada ega joosta. Meil on olemas puutumata maastiku- ja metasarajad. Sel aastal on  tulemas jooksud, millele võib panna külge sildi trail:


Tegu on hingega korraldatud üritustega kus pakutakse lisaks heale korraldusele ka emotsiooni kaunist Eesti loodusest. Sobivat maastikku on Eestis veel ehk kindlasti on ruumi uutele Trail jooksudele. Nimekirjast puudub näiteks nädal tagasi Jägala joa juures toimunud Kolme Tammi jooks, mis pakkus ehedat 10 kilomeetrist Trail rada. Selliseid väikseid jookse on veel.

Mina otsin jooksudest midagi hingele ning seetõttu on mul kavas enamikel loetelust sel aastal ka osaleda. Kuigi mägesid ei ole on natuke tõusu ja mõnusat metsarajal kulgemist.


Kas Eestis võiks trail saada jooksjatele lemmikuks? Ma ei ole kindel. Tegu on üldjuhul füüsiliselt raskema rajaga ning asub jooksude skaala "ilus sile lauge asfaltrada" vastasotsas.

Miks mulle meeldib trail?

Mulle seostub see millegi metsikuga. Samuti radadega, kus paljud ei käi. Mägistes jooksudel tunnetad erilist õhku sõõrmetes ning suurejoonelist rahu. Mäest alla tormates kergust ja lendamise tunnet. Mäest üles ronides hingelduspausidel ilu mida pakuvad avanevad vaated. Lisaks kitsad juurikased metsaradajad, endasse imevad pehmed rabateed, sahisev põlvini hein niitudel, jahutav külm allikavesi ojade läbimisel...

Tean, et trail nõuab hoopis tugevat mina kui ma hetkel olen. Samas ma soovin kasvatada oma sisu. Sõna, mille üle soomlased on uhked. Sõna mis omab ka eesti keeles sarnast tähendust. Ning see sisu ei tähenda ainult füüsilist tugevust vaid ennekõike tugevat vaimu.

Tule proovi samuti trail jooksu ja pane proovile oma sisu.

No comments:

Post a Comment